mysigmat.blogg.se

En härlig blogg om mat, träning, välmående och de senaste trenderna. Enjoy!

Birka Cruises

Kategori: Allmänt

Hej på er finisar! Ni kommer ihåg mitt tidigare inlägg där jag sa att jag tycker att det är lite komiskt att det mest kända svenska ordet utomlands är "smorgos-bord". Men vårt underbara, traditionella smorgosbord är något jag tycker vi svenskar faktiskt ska vara stolt över. Det här gäller inte bara mig, utan som ni kan se i videon ovanför så har Birka Cruises lanserat ett klassiskt, traditionellt smörgåsbord med grund ur äkta och lokala råvaror.  Ett klassiskt smörgåsbord som både firar det traditionsenliga men också lyfter fram nya smakupplevelser. Inte att förglömma att det faktiskt är mästerkocken Fredrik Eriksson tillsammans med köksmästaren som har komponerat ihop hela kalasbordet! På Birka Cruises, likt som på alla andra kryssningar och liknande event, är måltiderna och umgänget är en viktig del för vistelsen. 

Min ohämmade passion för mat dog lite när jag läste menyn, och eftersom jag känner er mina läsare så vet jag att ni förmodligen kommer känna samma sak. Utöver de klassiska rätterna på smörgåsbordet serveras höstgryta på hjortstek, smålök och rotfrukter med svamp, långkokt ugnsbräserad högrev med inkokt rödlök, haricots verts och sidfläsk samt omelett (!!!) med svartrot, persilja och kantalettstuvning. (För att förklara mig med alla (!!!) ovanför så vet ju många av er att en av mina absoluta favoriter faktiskt är omelett med kantarellstuvning). Vidare består smörgåsbordet av Sill & Strömming, Lax & Räkor, Kallskuret Lamm & Rostbiff, Fisk & kött  och desserter! Dessa huvudproteiner är kombinerade med specialtillbehör som passar just dem, exempelvi potatis, såser och lagrade ostar. Någonting att ge Birka Cruises komplimanger för är att de verkligen tar det svenska, traditionella smörgåsbordet på fullaste allvar. Restaurangspersonalen ombord är noggrant informerade och välbekanta med smörgåsbordet för att kunna ge restauranggästerna tips och guidning till hur man plockar ihop det bästa smörgåsbordet! 

Ett äkta svenskt smörgåsbord skulle inte sitta fel såhär till lördags-brunch! 

 
 

Kommentarer

  • Lina säger:

    Åhh, gud vad mumsigt det såg ut!!! Jag håller med, det skulle inte sitta helt fel till lördagsbrunch. Är du ledig idag? kramis!

    Svar: Ja, verkligen - blev så otroligt hungrig av alla matbilder!! Nej, jag sitter på jobbet. Du då? :)
    BRA RÅD

    2013-10-18 | 10:09:52

Kommentera inlägget här: