mysigmat.blogg.se

En härlig blogg om mat, träning, välmående och de senaste trenderna. Enjoy!

Kontorsmaterial - En investering för hälsan!

Kategori: Allmänt

Hej på er kära vänner! Jag sitter på kontoret på min näst sista arbetsdag innan jag går på semester i tre härliga veckor. Jag ger er ju dagligen tips om hur ni ska ta hand om er kropp och hälsa, samt massvis med mat-tips med recept och liknande. Idag vill jag faktiskt upplysa och påminna er om hur otroligt viktigt det är att ta hand om sin kropp rent ergonomiskt på arbetet också. För alla er som sitter på kontor vill jag därför ge några tips. Jag som träningsnarkoman skulle kanske egentligen ha ett mer aktivt jobb, som gym-instruktör eller personlig tränare. Men jag trivs på mitt kontor och har även ett annat liv utanför träningen och kosten. Jag kan dock känna att jag ibland blir rastlös och vill fara ut på en riktigt lång löptur. Jag brukar ju passa på att springa på lunchen, men det brukar inte räcka, hehe!
 
Iallalfall, för att hela kroppen ska må bra och för att uppnå hälsa på alla plan så måste vi sköta hand om vår kropp ur ergonomisk synivinkel för att förhindra att drabbas av allvarliga arbetsskador som exempelvis mus-arm (som för övrigt är en sjukdom som drabbar allt fler, i en oroväckande snabb takt). Dels är det viktigt att ha en bra och stark kropp (yippie för oss tränings-galningar) men det är såklart inte allt. Vi måste undvika att utsätta våra muskler och leder för onaturliga ytterlägen som kan leda till arbetsskador. Därför rekomenderar jag ALLA som sitter mycket vid datorn och i telefonen på kontor eller hemma: införskaffa ett riktigt headset och en mousetrapper. Ordentliga och riktiga kontorstillbehör är superiktigt då många spenderar 8 timmar per dag i sitt kontor. Med ett headset slipper du utsätta axel och arm för ett ytterläga och hålla telefonen statiskt mot örat flera timmar per dag. Samma sak gäller med en mouse-trapper då du "tvingas" arbeta med fingrarna framför dig istället för att föra ut höger arm i ett ytterläge vilket tär på alla leder och muskelfästen. Att investera i ordentligt kontorsmaterial  är en investering för din hälsa och för att undvika eventuella framtida arbetsskador!
 

(Headset Jabra PRO, 3796 kr, LÄNK: http://www.office24.nu/headset-jabra-pro-9470)

 


 
 (MouseTrapper Advance, 1740 kr, LÄNK: http://www.office24.nu/mousetrapper-advance-svart)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: