mysigmat.blogg.se

En härlig blogg om mat, träning, välmående och de senaste trenderna. Enjoy!

En favorit

Kategori: Allmänt

 

Ska dela med mig av ett recept jag hunnit prova på ett par gånger som jag faktiskt hittade på hittarecept.se. Ni vet ibland när man har begränsade matvaror hemma och vill använda upp allt utan att handla nytt men samtidigt laga något gott? Så var det för mig första gången jag provade receptet, men det var kommit att bli en favorit som jag nu lagar regelbundet. Besök också bloggen receptet kommer ifrån: http://fridasallergirecept.blogg.se. Enjoy ♥

Fläskfilé med risotto och svampsås

Ingredienser (4 personer):

Ca 700 gram Fläskfilé 

Risotto:
Olivolja
300 gram Arborioris
1 liter varmt vatten eller grönsaksfond
3 dl vitt vin (frivilligt)
Salt, peppar
Lök (finhackad)
Svamp (frivilligt)

Sås:
1 paket mjölkfri grädde (tex Oatlys matlagningsgrädde - iMat eller Carlhamns matlagningsgrädde - Gott i maten)
1/2 buljongtärning (OBS: Tänk på att vissa märken innehåller laktos)
Svamp (t.ex. champinjoner)

1. Fräs lök och svamp i olivolja i en traktörpanna eller liknande tills det är mjukt
2. Häll i riset, stek i några minuter under omrörning tills riskornen är lätt genomskinliga
3. Häll på vinet & låt koka in så att det nästan blir torrt i pannan
4. Häll på varmt vatten/buljong men bara så att det täcker riset
5. När vattnet/buljongen avdunstat häll på mer vatten/buljong, så att det åter täcker riset. Fortsätt så tills all vatten/buljong kokats bort och riset har fått den konsistens du önskar, cirka 20 min. 
6. Smaksätt med salt och peppar
7. Under tiden som risotton kokas, fräs svampen i en kastrull.
8. När svampen är färdig slå ett paket mjölkfri grädde i kastrullen och lägg i en halv buljongtärning. Låt koka på svag värme. 
9. När du stekt köttet och risotton fått den konsistens som önskas serveras det med svampsåsen. Är du inte allergisk mot mjölkprodukter kan parmesanost rivas över risotton strax innan servering. 

 

(Recept om bild från http://fridasallergirecept.blogg.se)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: