mysigmat.blogg.se

En härlig blogg om mat, träning, välmående och de senaste trenderna. Enjoy!

Sponsrad video: Systembolaget- "avdramatisera", våren 2013

Kategori: Allmänt

Hej mina fina ♥ Åh vad underbart skönt det är med fredag och helg. Ska passa på att njuta maximalt i helgen och slappa framför tvn. På tal om helg så har det inte blivit så mycket festigheter för mig på senaste, jag håller mig och väntar tills sommarvädret verkligen kickar in så man kan njuta med vänner utomhus, det blir 1000 gånger mysigare!
 
När vi ändå talar om festigheter leder det oss osökt in på ämnet alkohol. Den största myten genom tiderna: Om man som tonårsförälder successivt bjuder på alkohol hemma i syfte att "avdramatisera" hela alkohol-grejen så får det oftast motsatt effekt. (Källa: systembolaget). Ni har väl inte missat systembolagets reklamer som verkligen får en att tänka till en extra gång? Mina föräldrar bjöd mig aldrig på alkohol hemma innan jag fyllde 18, och se bara hur skötsam jag är! ;-) Skämt å sido, men för några år sedan när det var förbjudet med alkohol har jag några bekanta vars föräldrar försedde dem med alkohol och trodde att dem skulle dricka endast de dem bjöd på - men så var inte fallet...
 
Att ungdomar får en bättre relation till alkohol om föräldrana bjuder på alkohol hemma är också en myt. Systembolaget menar att till och med all forskning går emot detta. Den mest kraftfulla och användbara metoden är helt enkelt att säga NEJ då ytterligare forskning visar att ungdomar som får alkohol av sina föräldrar faktiskt dricker mer. Jag har aldrig frågat mina föräldrar om alkohol - men jag kan förstå att jag hade satt dem i en svår sits om jag hade gjort det. Om de säger nej så kanske jag som ungdom får alkohol på annat håll, och det kan vara vilken alkohol som helst. Säger föräldrarna ja så är det dem som är skyldiga till om jag skulle hamna i knipa eller liknande. Systembolaget vet att det kan vara svårt som förälder att säga nej och har därför samlat en rad tips till dig som tonårsföälder HÄR!
 
Tur att jag inte är varken förälder eller minderårig längre! Till alla er som är det (eller inte) - ta det lugnt ikväll! ♥

Kommentarer


Kommentera inlägget här: